Lapland

26 februari 2019 - Lapland, Finland

Hoi allemaal!

Leuk dat jullie dit weer lezen! Ik zit momenteel in de bus terug van Lapland naar Turku toe. Dus genoeg tijd om jullie te vertellen wat ik in Lapland gedaan heb en de foto's met jullie te delen!

Op 21 februari om 20.00 zijn we vanuit Turku vertrokken naar Lapland. Dit is een busreis die 14(!!) uur duurt. Helaas kon ik niet echt slapen in de bus, dus dit was een hele lange reis. Ongeveer elke 4uur stopte we om even de benen te strekken, naar de WC te gaan en eventueel wat te kopen. Dit maakt het wat dragelijker. De volgende dag gingen we naar de winkel om alvast boodschappen te doen. De dichtsbijzijnde supermarkt is op ongeveer 10km van Vasatokka (de plek waar wij verblijven). Daarna kwamen we aan bij Santa Claus Village in Rovaniemi, hier zijn we op de foto geweest met de kerstman (foto komt nog online) en hebben we hier rond gelopen. Ze hebben hier een kerstman gemaakt van LEGO! Ook een sneeuwkasteel van Moomin, dit is een cartoon heel bekend in Finland. Daarna was het nog een paar uur rijden naar Vasatokka. In Vasatokka verbleef ik met 8 andere in een huisje, dit was heel gezellig en leuke nieuwe mensen leren kennen!

De volgende dag (23 februari) zijn we naar de reindeerfarm geweest. We mochten de rendieren eten geven en daarna hebben we een ritje gemaakt in de slee. We konden niet met z'n alle tegelijk in de slee's dus de andere groep kon zien hoe de rendieren gevangen worden. Rendieren leven in de zomer in het wild en in de winter in de dierentuin. In Finland hebben ze geen wilde rendieren, maar ze leven wel in het wild. De rendieren zijn namelijk eigendom van iemand, die ze in de winter ook verzorgd. In de avond stond de activiteit sneeuwscooter rijden op het programma. Dit was super gaaf om te doen. We zaten met 2 personen op een sneeuwscooter, eerst zat ik achterop. Na ongeveer 45 minuten mocht ik rijden, het sturen gaat vrij zwaar maar het was heeeel leuk. Helaas mochten we niet sneller dan 35 km/h, wat mij betreft had het iets sneller gemogen. Ondanks dat was het heel gaaf om te doen. In de avond heb ik met 4 andere meiden een avondwandeling gemaakt, helaas was het te bewolkt om het noorderlicht te zien.

Op zondag zouden we naar Noorwegen gaan, maar de wegen waren te glad om de trip te maken dus dit is verplaatst naar maandag. In plaats daarvan zouden we the Arctic challange doen, dit houdt in; iglo maken, ijs vissen en een kampvuur maken. Maar door de weersomstandigheden ging ook dit niet door. Dus we konden indoor sporten van 13.00 tot 15.00, eerst hebben we hockey gedaan en daarna volleybal. Daarna ben ik de sauna in gegaan en heb ik in de sneeuw gelegen, tegen half 5 aan begon de zon onder te gaan, we hebben met z'n 6 staan kijken naar de zonsondergang in onze zwemkleding. Ondanks dat het een paar graden onder 0 is, voelt het niet zo koud aan. In de avond hebben we weer een avondwandeling gemaakt, inmiddels was het heel helder en waren de sterren heel goed zichtbaar.

Op maandag zijn we wel naar Noorwegen gegaan, naar Bugøynes. Na een busreis van 3.5/4 uur hebben we eerst een heerlijke vissoep gegeten, in het enige restaurant wat ze daar hebben. Het plaatsje heeft namelijk maar 200 inwoners en ze leven voornamelijk van de visserij. Na het eten was er even tijd om rond te lopen in het dorpje, echt een heel gezellig knus dorpje met een geweldige uitzicht punt (foto's gemaakt met m'n camera komen later online). Daarna was het tijd om naar de sauna te gaan en in de Arctic ocean (Noordpool zee) te zwemmen. In de sauna was onze buschauffeur mee gegaan, hij is een echte Fin. In de sauna hebben we het Finse sauna lied geleerd, elke keer dat je 'hee' zingt gooi je een nieuwe schep water op de kolen. tijdens het lied moet je gaan staan en dan kijken wie het het langste vol kan houden. Eigenlijk is het lied er dus voor om zo veel mogelijk water in een korte tijd er op te gooien waardoor het heel warm wordt. Dus iedereen wilde het water in wat een temperatuur van 4 graden had. In totaal ben ik 4x gaan zwemmen in de Arctic ocean, de eerste keer was het vrij koud en ben ik tot m'n schouders het water in geweest. De vierde keer ben ik kopje ondergegaan en heb ik een stukje gezwommen. In de avond was het tijd voor een SnowShoe hike. Dit was een wandeling door het bos op zoek naar de 3 benodigdheden om een vuurtje te maken, namelijk; magnesiumstick, een mes met een blad gemaakt van carbon en droog hout. We kregen een kompas en we konden zien hoeveel meter we er bij vandaan zaten en daarmee moesten we het vinden. Na elke gevonden object moesten we van lijder wisselen, als derde moest ik de groep gaan leiden. Dit viel me eigenlijk een beetje tegen gezien ik gewend ben om Google maps te gebruiken en geen kompas. Maar het is uiteindelijk goed gekomen! Eenmaal aangekomen bij de vuurplaats, moesten we een vuurtje maken. Ieder kreeg zo z'n eigen taak, ik moest met een mes dunne stokjes maken van een blok hout en andere moesten dunne hout snippers maken. Daarna heeft de leider het vuur gemaakt en daarna mochten wij het zelf proberen, wanneer je het mes langs de magnesium stick schaaft ontstaan er vonken waardoor uiteindelijk het droge hout vlam vat. Boven dit vuur hebben we een kleine BBQ gehad en marshmallows geroosterd.

Vanmorgen hebben we onze spullen in gepakt en zijn we naar een huskey 'boederij' gegaan. Hier mochten we zelf de slee met husky's besturen en halverwege moesten we omwisselen. Daarna mochten we rond lopen en de andere husky's aaien en knuffelen. Ze hebben ook puppy's van 2 maanden oud en van 5 maanden oud. Deze waren echt heel schattig. In de middag ben ik gaan cross-country skiën, ook wel langlaufen genoemd. Dit was op zich wel leuk om te doen, alleen we mochten op een gegeven moment niet verder wat jammer was. Verder was het langlaufen niet heel spannend.

1. Jorinda:
    5 maart 2019
    Hopelijk is het geen LIJDENSweg geweest met jou als LEIDER😆😛😛😛
    Super avonturen weer beleefd!!
  2. Bianca:
    8 maart 2019
    Hahahaha het was wel een klein beetje lijden tijdens mijn leiderschap (eigenlijk de hele trip was een lijdensweg)😂
  3. Sandra Waas:
    9 maart 2019
    Je doet wel gave dingen daar! Wil je nog wel terugkomen?
  4. Sandra Waas:
    9 maart 2019
    Leuke en mooie foto's ook!
  5. Bianca:
    11 maart 2019
    Jaaa ik wil nog wel terugkomen hoor, ik ben de sneeuw inmiddels wel zat😋